9. 5. 2014

ZMALOVANÝ HRNEK

Po dvou týdnech se slavnostně hlásím zpět. Nene, ještě jsem s tím blogováním nesekla.

Tentokrát tu mám zase rychlovku, a to hrnek. Potřebujete hrnek, štětec, troubu a barvy na keramiku/porcelán.
Já používám vypalovací barvy Marabu Ceramica, sadu o šesti základních barvách. Chtěla jsem tu na ně dát odkaz, kde je případně koupit, ale asi mám nějakou retro verzi barev, protože ty stejné v krásně obyčejném černém papírovém obalu jsem nikde na netu nenašla. Ale tohle by mělo být to samé.

Hrnek je před malováním vhodné očistit, odmastit, třeba odlakovačem na nehty na vatovém tamponku. Barvy pak lépe a déle drží. Taky doporučuju malůvku spáchat na stranu, ze které nepijete  - tedy pokud obvykle držíte ucho hrnku pravou rukou, malujte na pravou stranu z bočního pohledu na ucho... !? Je fajn si to vyzkoušet.

Už jsem psala o mé potřebě všechno první načrtávat tužkou. Jaké bylo mé nadšení, že na hrnek to jde taky! K samotnému malování - nemám žádnou konturu. Místo ní používám černou barvu. Prostě s ní namaluju obrysy, nechám zaschnout a pak políčka vyplňuju barvičkama. Barvy nanášejte ve slabých vrstvách, na zaobleném povrchu mají dendenci se roztékat. Jelikož mám 6 základních barev a červenožlutý donut nepřicházel v úvahu, namíchala jsem si růžovou a světle žlutou přidáním bílé. Barvy se sice dají koupit v milionech odstínů, ale proč to dělat jednoduše, když to jde složitě.

ručně malovaný hrnek hand painted mug

Když je namalováno, je třeba na hrnek 4 hodiny foukat, aby uschnul. Kecám, jen barvu hlídejte, dokud úplně nezaschne, případně hrnek štelujte do různých poloh, aby se barvy neroztekly.

Pak s ním do trouby. Každé vypalovací barvy mají nejspíš jiné požadavky na čas a teplotu vypalování, to najdete na obalu. Moje Marabky chtějí 30 minut v troubě rozžhavené na 160°C. Po vypálení nechte vychladnout a je to, můžete používat.

Někdo vám bude tvrdit, že ručně pomalované hrnky se dají mýt v myčce. To je blbost. Dají, ale po třetím umytí můžete hrnek malovat znova. Doporučuju dát si tu práci a mýt hrnek ručně. Vodu neušetříte, ale oči pro pláč ano.

Takový hrnek, do kterého dáte kus sebe, si nechte doma pro radost, nebo ho někomu darujte. Hrnek na fotce vzniknul jako další z mnoha dárků pro mou kamarádku Klárku a já mám neskutečnou radost, že ho má na studentském bytě, používá ho a dělá mi tím mezi spolubydlícíma reklamu. K nezaplacení!

Žádné komentáře:

Okomentovat